Enkele voorbeelden uit de muziek van Bach
[ stop muziek
] [ terug ]
- Bach hergebruikte zijn muziek nogal eens (parodiëren). Een
normaal gebruik in die tijd. Zeker begrijpelijk bij zijn enorme
productie en het feit dat hij voor allerlei gelegenheden -soms
in korte tijd- muziek moest produceren. In allerlei kantaten
vindt men melodieen uit andere. Goed voorbeeld is het
Weihnachtsoratorium waarin waarin hij vele stukken uit drie
verschillende andere wereldlijke kantaten bijeen bracht.
Een ander voorbeeld is de prachtige en bekende aria "Erbarme
dich" uit de Matthaeus Passion. De basismelodie vind je ook
terug in zijn sonates voor viool en klavecimbel. Er zijn
onderzoekers, die stellen dat Bach "wereldse" melodieën wel voor
geestelijke muziek gebruikte, maar nooit andersom. Er zijn
aanwijzingen dat dit toch niet waar is, hetgeen onder andere uit
de geschiedenis van de
Matthaeus Passion zou blijken.
- vergelijk de
vioolsonate met het "Erbarme dich"
- de hele sonate
voor viool
- de hele aria
"Erbarme dich"
- Speciale uitvoeringen van Bach zijn die van Glenn Gould. Een
Canadees pianist (1932 - 1982). Hij was nogal omstreden. Gould
speelde Bach op zeer eigenzinnige en gepassioneerde wijze op de
piano, een instrument dat niet uit Bachs' tijd was en dat hij
nooit gebruikt heeft. Toch is het boeiend en meeslepend om te
horen. Bekend is zijn meeneuriën tijdens het spelen. Dat hoor
je dus ook op iedere opname: Gavotte
uit de Franse Suite nr. 6 (BWV 817).
- Bach is van alle tijden. Hier een "eigentijds"
voorbeeld. Een prachtige ver"jazz"ing is van Jack
Loussier die een aantal stukken van Bach transponeerde naar
jazz-uitvoering voor piano, bas en drums. Het was overigens ook
mijn eerste persoonlijke kennismaking met Bach: zijn LP "Play
Bach aux Champs Elysee". Hieruit zijn Allegro
uit het "Italiaans Concerto" (BWV 971). Vergelijk
het met de oorspronkelijke
uitvoering door Gustav Leonhard, de Nederlandse Bachnestor
van dit moment.
[ naar boven ]
[ terug ]
|